Foreningen for Folkesundhedsvidenskab
Foreningens navn er Foreningen for Folkesundhedsvidenskab, forkortet FFSV. Foreningens navn er på engelsk Danish Association for Public Health Science, forkortet DAPHS. FFSV er en landsdækkende forening og er en fraktion under Dansk Selskab for Folkesundhed.
Blandt studerende og kandidater i folkesundhedsvidenskab er der en særlig faglig identitet og samhørighed. Foreningen for Folkesundhedsvidenskab ønsker at værne om dette fællesskab.
Vi styrker kandidater i folkesundhedsvidenskab ved at samle dem. Det gør vi ved at:
Foreningen for Folkesundhedsvidenskab tilslutter sig desuden Dansk Selskab for Folkesundheds overordnede formål.
Foreningen optager kandidater i folkesundhedsvidenskab (cand.scient.san.publ.), bachelorer i folkesundhedsvidenskab (b.scient.san.publ.) og studerende ved bachelor- og kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab (stud.scient.san.publ.) ved et dansk universitet.
Medlemskab af foreningen forudsætter samtidigt medlemskab af Dansk Selskab for Folkesundhed. Enhver, som har betalt årets kontingent til begge, og som tilslutter sig foreningens formål og idégrundlag, er medlem af foreningen.
Kontingent fastsættes for et regnskabsår ad gangen på den ordinære generalforsamling.
Æresmedlemmer kan optages i foreningen. Begrundet forslag til æresmedlemskab kan fremsendes til bestyrelsen, som på den næstkommende generalforsamling kan fremsætte forslag om optagelse af æresmedlemmer.
Æresmedlemmer betaler ikke kontingent og behøver ikke at opfylde optagelseskravene nævnt i stk. 1, dog skal de tilslutte sig foreningens formål. Æresmedlemmer har ikke stemmeret.
Generalforsamlingen kan, efter indstilling fra bestyrelsen, beslutte at oprette støttemedlemskaber af foreningen. Disse støttemedlemskaber kan ikke opnå medlemsrettigheder jf. §2, stk. 1.
Udmeldelse af foreningen skal ske ved skriftlig henvendelse til foreningen. Som udmeldt betragtes den, der ikke har betalt årets kontingent efter, at dette er blevet opkrævet.
Et medlem, som ikke respekterer nærværende vedtægter eller beslutninger, som er truffet af generalforsamlingen, kan af bestyrelsen ekskluderes af foreningen med øjeblikkelig virkning. Ligeledes gælder, at medlemmer, der åbenlyst arbejder mod foreningens interesser, kan ekskluderes af foreningen. En eksklusion skal godkendes af den nærmest følgende generalforsamling med 2/3 stemmeflertal blandt alle gyldigt afgivne stemmer. Blanke stemmer medregnes ikke.
Ordinær generalforsamling holdes en gang årligt, senest i juni måned, og indvarsles via foreningens sædvanlige kommunikationskanaler senest 30 dage før. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
Forslag til behandling under dagsordenens punkt 4 skal stiles til et bestyrelsesmedlem senest 14 dage før generalforsamlingens afholdelse. Forslagsstillers navn skal fremgå af forslaget. Indkomne forslag offentliggøres via foreningens sædvanlige kommunikationskanaler senest en uge før generalforsamlingens afholdelse.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal indkaldes, når mindst 25 medlemmer med angivelse af dagsorden skriftligt forlanger det. I sidste tilfælde senest månedsdagen efter begæringens modtagelse.
Alle beslutninger på en generalforsamling træffes ved stemmeflertal blandt alle gyldigt afgivne stemmer, med mindre andet fremgår af nærværende vedtægter. Blanke stemmer medregnes ikke. Den til enhver tid lovligt indvarslede generalforsamling er beslutningsdygtig. Alle deltagende medlemmer har stemmeret. Fremmøde kræves ikke, såfremt det er muligt at følge handlingerne under generalforsamlingen uden væsentlig forsinkelse i kommunikationen. Afstemning sker skriftligt, såfremt blot et medlem ønsker det. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Ved valg af bestyrelsesmedlemmer har hver stemmeberettiget et antal stemmer, der svarer til antallet af bestyrelsesmedlemmer på valg. Stemmesedler, der rummer flere navne, anses som ugyldige. I tilfælde af stemmelighed afgøres valget ved lodtrækning.
Over det på generalforsamlingen passerede føres en protokol, der underskrives af dirigenten.
Bestyrelsen består af op til otte medlemmer, som alle skal have opnået titlen cand.scient.san.publ., herefter benævnt kandidatuddannede, og op til fire medlemmer, som alle skal have har ret til at anvende titlen stud.scient.san.publ., herefter benævnt studerende.
Kandidatuddannede bestyrelsesmedlemmer vælges for to år ad gangen således, at den ene halvdel vælges i lige år og den anden i ulige år. Skulle der opstå en situation, hvor mere end halvdelen af de kandidatuddannede bestyrelsesmedlemmer ikke er på valg, skal der søges konsensus om, hvem der skal udtræde af bestyrelsen, successivt ved lodtrækning. Den siddende forperson deltager ikke i lodtrækningen.
Studerende bestyrelsesmedlemmer vælges for et år ad gangen og kan ikke bestride forpersons- eller næstforpersonsposten. Valget af studerende gennemføres således, at der sikres repræsentation fra flest mulige af de danske universiteter, der udbyder en uddannelse i folkesundhedsvidenskab. Der kan maksimalt være to studerende fra samme universitet i bestyrelsen ad gangen.
Bestyrelsen konstituerer sig selv med forperson og næstforperson. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og træffer de beslutninger, der er nødvendige for foreningens drift. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg, som kan udføre opgaver på foreningens vegne.
Bestyrelsesmøde afholdes, når forpersonen finder det fornødent, eller senest en måned efter, at mindst tre bestyrelsesmedlemmer har fremsat ønske herom. Bestyrelsesmøder er som udgangspunkt åbne for deltagelse for alle medlemmer af foreningen. Bestyrelsen kan invitere personer, der ikke er medlemmer af foreningen, som observatører til bestyrelsesmøder. Kun bestyrelsesmedlemmer har stemmeret. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når et flertal af bestyrelsens medlemmer inklusive forpersonen eller næstforpersonen deltager. I tilfælde af stemmelighed er forpersonens stemme afgørende. Såfremt forpersonen ikke deltager i en afstemning med stemmelighed, udsættes afstemningen til et tidspunkt, hvor forpersonen kan deltage. I tilfælde af vakance på forpersonsposten, fungerer næstforpersonen som forperson indtil næstkommende generalforsamling.
Foreningen er en selvstændig juridisk person, som alene hæfter for sine forpligtelser med den af foreningen til enhver tid tilhørende formue. Bestyrelsens medlemmer påtager sig intet personligt hæftelsesansvar for foreningens forpligtelser, dog med forbehold for gældende retsbestemmelser.
Foreningen forpligtes ved underskrift af to bestyrelsesmedlemmer, hvoraf den ene skal være forpersonen eller næstforpersonen. Ved optagelse af lån og ved køb, salg eller pantsætning af ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse. En enig bestyrelse kan meddele prokura til andre personer.
Foreningens virksomhed finansieres ved medlemskontingent samt tilskud i den udstrækning sådanne kan opnås. Foreningens regnskabsår er kalenderåret. Foreningens budget skal årligt revideres af en kritisk revisor. Foreningens formue anbringes i et anerkendt pengeinstitut og bør så vidt muligt være rentebærende.
Ændring af nærværende vedtægter kræver 2/3 stemmeflertal blandt de gyldigt afgivne stemmer. Blanke stemmer medregnes ikke.
Opløsning af foreningen skal vedtages på to hinanden følgende generalforsamlinger med 2/3 stemmeflertal blandt de gyldigt afgivne stemmer. Blanke stemmer medregnes ikke.
Foreningens eventuelle nettoformue skal ved foreningens opløsning udloddes til Dansk Selskab for Folkesundhed og/eller almennyttige formål, der ligger i naturlig forlængelse af foreningens formål. Udlodningen besluttes på den opløsende generalforsamling ved simpelt stemmeflertal blandt gyldigt afgivne stemmer. Blanke stemmer medregnes ikke.
FORENINGEN FOR
FOLKESUNDHEDSVIDENSKAB
Svenstrupvænget 5
5260 Odense S
admin@folkesundhedsvidenskab.dk
CVR: 32685048